..................................................................................................................

måndag 20 augusti 2012

Vegansk morotskaka

Här kommer den goda morotskakan som jag bakade häromdagen! Utan ägg och mjölk, perfekt för allergiker.


Morotskaka utan mjölk och ägg

Jag tog endast 1/2 msk kanel plus att jag tillsatte ca 1/2 dl havredryck för att inte smeten ska bli så tjock. Enligt receptet kan man även byta ut morötterna mot två mosade bananer men det har jag inte provat än. 

3dl vetemjöl
1/2 dl farinsocker el vanligt socker
1 msk bakpulver
1 msk kanel
1/2 tsk riven muskotnöt (kan uteslutas)
100gr mjölkfritt margarin
1dl sirap
3dl finrivna morötter (ca 2 medelstora morötter)

Blanda de torra ingredienserna utom sockret i en bunke. Smält det mjölkfria margarinet tillsammans med sirapen och sockret i en kastrull, häll det över mjölblandningen och blanda väl. Tillsätt de finrivna morötterna och blanda. Häll smeten i en smord och bröad form (använd mjölk och äggfritt ströbröd). Grädda i 175 grader i ca 45-50 min.

Prova!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar